My Slide Show

Nuffnang

Friday, August 27, 2010

Aktiviti Mencandat Sotong


































Aktiviti mencandat sotong amat sinonim dengan perairan negeri Terengganu dan lazimnya apabila menjelang akhir bulan April hingga Julai, pasti ramai datang berkunjung untuk merasai sendiri pengalaman itu.

Bagi mereka yang pertama kali mencuba aktiviti ini akan terasa teruja lebih-lebih lagi apabila terbayangkan hasil tangkapan yang mampu mencecah sehingga puluhan malahan ratusan dalam satu malam jika terkena pada kandangnya. Itu pun jika seseorang itu tidak mendapat mabuk dek buaian bot yang berhayn mengikut alunan ombak terutama apabila sauh bot diturunkan.

Oleh itu, bagi mereka yang kurang biasa melakukan aktiviti candat ini, pasti anda mengambil ubat penahan mabuk laut terlebih dahulu untuk mengelakkan daripada berputih mata dan makan hati apabila melihat rakan lain seronok menaikkan seekor demi seekor hasil tangkapan.

Lazimnya, kegiatan ini akan bermula ketika waktu matahari terbenam sehingga fajar menyinsing kerana sotong akan mula berkumpul dan bermain di sekitar kawasan bos disebabkan tertarik dengan cahaya lampu yang dipasang.

Kerana itulah di persisiran laut di seluruh negeri Terengganu bermula Kemaman sehinggalah ke Besut terutama perairan Pulau Redang, Pulau Kapas dan Pulau Bidong pada waktu itu, kelihatan bagaikan ada pesta di tengah laut apabila diterangi dengan sinaran lampu yang ada pada bot-bot nelayan ini.

Antara candat yang sering digunakan ialah candak jenis twist, udang, umpan, buntai dan pelbagai jenis candat yang mempunyai kail melebihi sepuluh mata yang dilekatkan pada timah dan dibaluti dengan kain yang berwarna warni.

Pengurus Besar Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Terengganu (MTPNT), Ahmad Fathil Abd Ghani berkata, aktiviti mencandat sotong telah mula dipromosikan sebagai satu daripada aktiviti dalam kalendar pelancongan negeri sejak tahun 1990 lagi.

"Jika dahulu, aktiviti ini merupakan kegiatan yang dilakukan oleh nelayan untuk mencari rezeki, namun kini ia dijadikan sebagai aktiviti menarik kedatangan pelancong ke negeri ini.

"Kini apabila tibanya musim mencandat, nelayan juga memperolehi peluang untuk menambahkan sumber pendapatan mereka dengan membawa pelancong tidak kira dari dalam atau luar negeri untuk mencuba aktiviti ini dengan sewa bot RM500 bergantung pada saiz bot", katanya ketika ditemui Bernama baru-baru ini.

Beliau berkata, MTPNT dengan kerjasama Tourisam Malaysia giat mempromosikan aktiviti ini dengan mengadakan Fiesta Mencandat Sotong di Pulau Redang sejak tahun lepas.

Pakej-pakej untuk kegiatan ini turut diselikan dengan pakej penginapan bagi menarik bukan sahaja untuk pelancong tempatan tetapi luar negara yang diadakan dengan kerjasama pengusaha pelancongan di negeri ini.

Mereka yang berminat menyertai aktiviti ini boleh mendapatkan keterangan lanjut daripada agensi-agensi pelancongan di negeri ini, MTPNT atau Pelancongan Malaysia.

Sumber dipetik dari Tourism Malaysia.


No comments:

Post a Comment