My Slide Show

Nuffnang

Wednesday, August 11, 2010

Gua Bewah






























































Gua Bewah terletak di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu, Terengganu, Malaysia. Bewah bermaksud aktiviti kenduri-kendara. Terdapat beberapa gua batu kapur yang disini seperti Gua Taat dan Gua Batu Tok Bidan.

Gua Bewah juga dikenali sebagai Gua Tahi Kelawar. Najis burung kelawar menghasilkan tanah yang sangat subur khususnya di sekitar sepanjang tangga dari pelantar Bewah hingga ke pintu masuk gua dan kaya dengan tumbuhan keladi besar dan cili padi.

Tanjung Bewah dibangunkan sebagai tapak perkhemahan yang lengkap dengan tandas, pondok wakaf dan barbeque. Ramai pemancing mengunjungi Gua bewah ini.

Para pelancong boleh datang ke Gua Bewah ini dengan memandu kira-kira 35km dari Kuala Berang hingga ke Tasik Kenyir.

No comments:

Post a Comment