My Slide Show

Nuffnang

Wednesday, August 11, 2010

Muzium Negeri Terengganu















































Ini adalah kompleks muzium terbesar di Asia Tenggara, dengan menempatkan empat blok utama selain mempunyai muzium maritim dan lima rumah tradisional.

Ia dibina dengan landskap taman yang indah, dan mengembalikan Terengganu yang kaya dengan sejarah budaya yang kekal sehingga ke hari ini.

Terletak di atas 27 hektar tanah di Bukit Losong, Kuala Terengganu, kompleks ini menyerlahkan senibina yang menarik mendapat inspirasi dari istana lama di Terengganu.

Ia menempatkan sebuah muzium utama, muzium maritim, muzium perikanan, empat rumah tradisional dan taman botani serta taman ulam.

Muzium utama mempunyai galeri yang mempamerkan tekstil, teknik anyaman, senjata tradisional, perkembangan petroleum, seni islam dan banyak lagi.

Para pengunjung boleh mendapatkan tiket di kaunter tiket yang terletak di Jeti Shahbandar, berhadapan Pejabat Pos Utama. Harga tiket ialah RM5 seorang.

Mereka yang ingin memandu sendiri ke Muzium, harus mengambil laluan ke Kampung Losong yang terkenal dengan pembuatan keropok lekor. Muzium itu dapat dilihat di atas Bukit Losong.

Hanya 15 minit perjalanan menggunakan bas dari stesen bas MBKT ke Muzium atau Losong.

Dari stesen Teksi Kuala Terengganu, perjalanan hanya 10 minit untuk ke Muzium.



Talian Untuk Dihubungi
Pejabat Tourism Malaysia Negeri Terengganu, Tingkat 5, Menara Yayasan Islam Terengganu, Jalan Sultan Omar, 20300 Kuala Terengganu. Tel: +609-622 1433 / 1893 Faks: +609-622 1791


No comments:

Post a Comment