My Slide Show

Nuffnang

Saturday, July 17, 2010

Hulu Terengganu

















Hulu Terengganu atau Ulu Terengganu merupakan sebuah daerah yang agak terpencil di Negeri Terengganu namun mula dikenali setelah adanya projek hidroelektrik Kenyir. Kini tasik buatan manusia itu amat dikenali sebagai destinasi pelancongan di Negeri Terengganu.

Namun begitu kelahiran nama Terengganu Darul Iman itu sendiri ada kaitan yang sangat rapat dengan Hulu Terengganu. Ini kerana Batu Bersurat Terengganu yang menyatakan daerah ini mula-mula menerima Islam di Terengganu malah di Malaysia. Ia dijumpai di Kampung Buluh iaitu di sebuah kampung di Hulu Terengganu.

Kuala Berang merupakan pekan paling dikenali di Hulu Terengganu. Masyarakat di sini lebih tertumpu di sini dalam urusan harian kerana pusat pemerintahan daerah dijalankan di sini. Segala macam pembangunan sudah diperlihatkan oleh Kuala Berang untuk mengambarkan Hulu Terengganu tidak sama seperti di tempat lain kerana lazimnya hulu itu di ketahui akan terpencilnya sesuatu kawasan itu. Kebanyakkan masyarakat di sini adalah petani. Namun kini ramai yang beralih arah kepada menjadi peniaga.



No comments:

Post a Comment