My Slide Show

Nuffnang

Saturday, July 31, 2010

MASJID AL-IKHLAS, BANGGOL TUAN MUDA















Hasrat murni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah yang sentiasa bercita-cita mahu mengabadikan rumah Allah terpamer dengan terbinanya Masjid Al-Ikhlas, Banggol Tuan Muda, Kuala Terengganu apabila Al-Marhum berkenan membiayai dana pembinaan masjid tersebut. Masjid ini menjadi kebanggaan kepada lebih 1000 orang penduduknya kerana berupaya menjadi pusat ibadat dan penjana budaya Islam sekaligus menggambarkan keprihatinan Al-Marhum dalam usaha meningkatkan keagungan Syiar Islam di kalangan rakyat.

Kedudukkan masjid yang strategik ini iaitu di tepi laluan utama Kuala Terengganu - Kota Bahru turut meletakkannya sebagai pusat ibadat dan penyebaran ilmi di mata masyarakat setempat dan ia juga tidak sunyi dari kunjungan pelawat yang singgah untuk beribadat.

Pembinaan Masjid Al-Ikhlas, Banggol Tuan Muda, Kuala Terengganu ini memperlihatkan wujudnya kesinambungan usaha antara pemimpin, kerajaan negeri dan masyarakat tempatan dalam pengembangan syiar Islam dengan memanafaatkan fungsi masjid sebagai insitusi pemangkin ketamadunan ummah sejagat.


No comments:

Post a Comment