My Slide Show

Nuffnang

Saturday, July 17, 2010

Kemaman





































































Kemaman merupakan daerah di Negeri Terengganu, Malaysia. Pusat daerah Kemaman ialah Chukai. Keluasan daerah Kemaman ialah 8000 batu persegi (254000 hektar), ketiga selepas Hulu Terengganu dan Dungun. Kemaman mengadap Laut China Selatan.

Daerah Kemaman terbahagi kepada 11 mukim dengan pusat pentadbiran dan ekonominya tertumpu di Bandar Chukai.

Bentuk muka bumi daerah ini dapat dibahagikan kepada tiga kawasan utama iaitu:

1. Kawasan Pantai
2. Kawasan Pendalaman.
3. Kawasan kaki bukit (terletak hanya beberapa kilometer dari pantai).

Kawasan pantai mempunyai bentuk muka bumi yang rendah dan rata dan majoriti penduduk tertumpu kepada aktiviti menangkap ikan. Kawasan ini memanjang sejauh kira-kira 38 batu dari Kuala Kemaman dan Kertih. Lebih separuh penduduk Kemaman tertumpu di kawasan ini.

Kawasan pendalaman daerah ini pula mempunyai bentuk muka bumi tanah tinggi dan berbukit bakau. Kawasan ini kaya dengan hasil bijih timah, tanaman kelapa sawit dan kayu kayan. Justeru itu, penempatan yang berlaku ada hubungkait dengan aktiviti ekonomi setempat.

Di samping itu, kawasan kaki bukit daerah ini mempunyai jumlah penduduk kedua ramainya. Kawasan ini terletak di antara kawasan persisiran pantai dan kawasan pendalaman. Aktiviti utama penduduk kawasan ini adalah sebagai petani.

Kemaman mempunyai 2 buah perlabuhan, satu di Kerteh dan satu di Teluk Kalong. Industri di Kemaman berasaskan petrolium dan keluli. Kemaman juga mempunyai bandar di sepanjang pantai daerah Kemaman. Bermula bandar Chukai, bandar baru Kijal, bandar peranginan Kijal, pekan Kemasik dan bandar Kertih.



No comments:

Post a Comment