My Slide Show

Nuffnang

Tuesday, July 20, 2010

Tarian Gamelan










































Tarian Gamelan merupakan salah satu tarian melayu klasik. Tarian klasik ini mula direkodkan dan dipersembahkan di Istana di Empayar Riau dan Lingga dalam kurun ke 17. Ia mula dipersembahkan buat pertama kali di khalayak ramai di Pekan, Pahang pada tahun 1811 dalam upacara persandingan Tengku Hussain, Putera kepada Sultan Abdul Rahman yang memerintah Lingga, dengan Wan Esah yakni adik perempuan kepada Bendahara Ali dari Pahang.

Ia mula diperkenalkan di Terengganu selepas Tengku Mariam iaitu seorang puteri di Pahang mengahwini Tengku Sulaiman yakni putera kepada Tengku Zainal Abidin dari Terengganu.

Menurut Tengku Mariam, pada asalnya tarian ini terdiri daripada 77 jenis Gamelan. Tetapi pada hari ini hanya tinggal 33 jenis sahaja berikutan kesan daripada ketiadaan tenaga pengajar jenis tarian itu lagi. Antara 33 jenis tarian yang masih tinggal itu adalah seperti Timang Burung, Ayak-ayak, Lambang Sari, Ketam Renjung, Geliung, Lantai Lima, Kending Gajah, Togok Rompin, Kunang-kunang Mabuk, Galuk Merajuk, Silatin, Lolo dan Monab.

Tarian ini yang mana di persembahkan secara eksklusif oleh penari wanita boleh dipentaskan secara dalaman ataupun persembahan terbuka. Unsur Jawa boleh dilihat dari segi tarian tersebut. Secara estetikanya, tarian ini adalah sangat cantik dan merupakan bentuk tarian yang paling kaya dari segi jenisnya dalam kebanyakan adat tarian melayu.




No comments:

Post a Comment